Üdvözöljük a

Italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszerének bevezetése

honlapján!

-

Italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszerének bevezetése

Szerző: Rózsáné Bagonyai Szilvia | 2023. április 14.

2024. január 1-től országos szinten bevezetésre kerül a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere (DRS). A kötelező visszaváltási rendszerbe bevonandó termékek körét kormányrendelet fogja meghatározni.

A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelettervezet szerint ezek a 0-6 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolások (kivéve a tej alapú italtermékek csomagolása).
 
A DRS főbb szereplői
 
a koncessziós társaság MOHU, aki a DRS rendszert működteti, a pénzügyi folyamatokat irányítja, a visszaváltó berendezéseket biztosítja, valamint szervezi a hulladékok begyűjtését és kezelését, továbbá szemléletformálást végez;
a gyártók, akik termékeik regisztrációját követően a DRS rendszer működtetését finanszírozzák a negyedéves díjakon keresztül, valamint biztosítják a forgalomba hozott termékek után a visszaváltási díjat a későbbi fogyasztói visszatérítés érdekében;
a fogyasztó, aki a korábban általa megfizetett visszaváltási díj visszatérítése ellenében gondoskodik az ép üres palackok visszaváltási pontokra juttatásáról;
a forgalmazó, akik 400m2 feletti üzletméret esetén kötelezően, egyéb esetben önkéntesen a koncessziós társaság által biztosított visszaváltó automaták segítségével vagy önkéntesen kézi visszavétellel fogadja vissza a hulladékot és közreműködik a fogyasztó választása esetén a visszaváltási díj visszatérítésében (levásárolható kupon formájában). Visszaváltási pont működtetése a koncessziós társasággal kötött szerződés (ÁSZF – hamarosan) alapján lehetséges.
Bár a vonatkozó jogszabályi háttér még nem áll rendelkezésre, a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet és a koncessziós szerződés előírásai alapján a MOHU megnyitotta a visszaváltási pontok regisztrációját és visszaváltó automata igénylés lehetőségét a csatolt tájékoztatónak megfelelően.
 
A 400 m2 feletti üzletméret esetén, a kötelezetti gépi visszaváltók jelentkezési időszaka lezárult. Kérjük, hogy amennyiben lemaradt a regisztrációs időszakról, de kötelezettként visszaváltó berendezést szeretne igényelni, regisztrációját indítsa el minél hamarabb, mivel a 2024. év eleji indulásig több ezer automata telepítését kell ütemesen megvalósítani, melyek csak a kiskereskedelmi egységekkel szoros együttműködésben és szoros ütemezésben lehetséges.
 
Az önkéntes csatlakozni szándékozó gépi visszaváltók jelentkezését folyamatosan várjuk.
 
Az igényelhető automaták típusairól tájékoztató anyagunk nyújt felvilágosítást. Az Általános Szerződési Feltételeket Visszaváltó Berendezés Üzemeltetéséhez itt találják.
 
A Kötelező visszaváltási rendszerrel és a regisztrációval kapcsolatos bővebb információkat az alábbi honlapokon találnak:
 
A MOHU honlap elérhetősége: mohu.hu
Partnerportál elérhetősége: oss.mohu.hu
 
Forrás: mohu.hu/visszavaltasi-rendszer